Laivu būvniecība Viskonsinā
By Olivia Eaker, Wood-Mizer
Tagi

Galdnieks un kokzāģētājs Džošua Svons (Joshua Swan) savā darbnīcā Superior ezera skaistajā krastā Viskonsinā, ASV, būvē unikālas koka laivas jau vairāk nekā divus gadu desmitus.


„Maniem projektiem ir nepieciešami dažādi zāģmateriāli. Tieši tā sākās mans stāsts ar zāģēšanas iekārtu,” stāsta Džošua. No sākuma Džošua izmantoja manuālā motorzāģa sistēmu, taču ātri pamanīja šāda veida zāģēšanas iekārtas trūkumus. Motorzāģa griezuma lielais biezums, kas lielu daudzumu koksnes pārvērš zāģskaidās, kā arī liela fiziskā piepūle, strādājot ar motorzāģi, noveda pie tā, ka Džošua ātri izauga no šāda veida zāģēšanas iekārtas.


Tad Džošua iegādājās Wood-Mizer pārvadājamo zāģēšanas iekārtu, ar kuru ir daudz vieglāk strādāt, ir mazāk atkritumu, kā arī ir lielāka zāģēšanas precizitāte, pateicoties šaurajai zāģlentei. „Es nevarētu izgatavot savas laivas bez Wood-Mizer sniegtās pielāgojamības,” skaidro Džošua. „Wood-Mizer zāģgalvas konsoles stiprinājums ļauj man viegli pāriet no lielu lapegles celmu zāģēšanas uz apšuvuma dēļu zāģēšanu no gariem ciedra baļķiem. Tas ir neticami forši.”


Iegādājies savu jauno Wood-Mizer zāģēšanas iekārtu, Džošua sāka būvēt 4,27 m garo Lapstrake airu laivu. Džošua paskaidroja, ka šāda veida laivas, sauktas arī par „Airu doriju”, tiek izgatavotas uz 3,96 metrus garās Lawton doriju laivas bāzes. „Laiva tika uzbūvēta gandrīz pilnībā no vietējās koksnes. Karkass ir izgatavots no baltā ozola, apšuvums no ziemeļu baltā ciedra, priekšvadnis no tamaraka lapegles, šķērskoks no baltā ozola,” pastāstīja Džošua. „Viss ir sastiprināts ar misiņu un bronzu.”


Pēc šā projekta pabeigšanas Džošua saņēma daudz apbrīnas pilnu atsauksmju. „Visiem patīk uzdot jautājumus un atstāt pozitīvus komentārus. Tā ir daļa no prieka,” stāsta Džošua.
Pirms trim gadiem Džošua atkal modernizēja savu zāģēšanas iekārtu, aizstājot to ar Wood-Mizer LT40WIDE mobilo zāģēšanas iekārtu ar hidrauliku. „Šis ir mans mīļākais instruments,” saka Džošua. „Tik fantastiska mašīna! Es pārsvarā strādāju viens, un šī iekārta ir pilnveidota un pielāgota maksimālai drošībai un efektivitātei, strādājot vienatnē,” sacīja Džošua.




Ar šo jauno zāģēšanas iekārtu Džošua uzsāka vēl vienu izcilu projektu un sazāģēja materiālu jaunai laivai. „Mani uzrunāja klients, kurš vēlējās izveidot tās laivas kopiju, ko viņš izmantoja jaunībā Mičiganas ezerā, kad strādāja par glābēju koledžā,” paskaidroja Džošua. Izmantojot vecās fotogrāfijas, Džošua izstrādāja laivas modeli mērogā, ko viņš pēc tam izmantoja, lai uzzīmētu pilna izmēra plānus, šis process ir pazīstams kā loftings. Pēc tam viņš izgatavoja formas un aprīkojumu laivas būvēšanai. „Es sāku ar baļķiem, tos es sagatavoju pats vai iegādājos. Es ierīkoju laivu būvētavu, pēc tam sāku konstruēt laivu,” Džošua paskaidroja. „Karkass (ribas) ir pilnībā izliektas ar tvaiku, un laiva ir apšūta ar trīs ciedra slāņiem, kas ir salīmēti kopā ar epoksīda sveķiem.”


4,27 metrus garās glābšanas laivas kopijas izveide prasīja 10 mēnešus, un Wood-Mizer mobilā zāģēšanas iekārta nodrošināja vajadzīgo precizitāti. „Forts, ķīlis, karkass un šķērskoks ir no baltā ozola. Apšuvums sastāv no trim ziemeļu baltā ciedra slāņiem. Margapmales ir no baltā ozola, bet iekšējie sēdekļi ir no baltās priedes.” Džošua pastāstīja, ka visa projektam nepieciešamā koksne nāk no Viskonsinas mežiem.


„Laivas īpašnieks nespēja noticēt savām acīm, kad ieraudzīja gatavo laivu. Viņš pat nevarēja iedomāties, ka tas viss ir izdarīts, pamatojoties tikai uz vecām fotogrāfijām,” pastāstīja Džošua. „Kad mēs nolaidām laivu ūdenī un viņš tajā iekāpa, viņš teica, ka tas ir kā atgriezties atpakaļ laikā. Šis projekts man sagādāja neticamu prieku – uzbūvēt īstas glābšanas laivas kopiju pilnībā no vietējā koka, ko pats sazāģēju un no kura izgatavoju augstas kvalitātes zāģmateriālus.”




Ar vairāk nekā 10 gadu kokzāģēšanas pieredzi Džošua paplašināja savu laivu būves biznesu, papildināja to ar Wood-Mizer četrpusīgo ēvelēšanas iekārtu MP260, un drīzumā pievienos zāģmateriālu kaltēšanas kameru.


***